Parfüm Terimleri ve Anlamları
Parfüm sektöründe, tanıtım videoları yada makalelerde karşınıza çıkabilecek bazı yabancı terimlere açıklık kazandıralım..
Eğer sektör ile ilgiliyseniz mutlaka bir tanıtım videosu izlerken yada bir inceleme okurken flanker gibi clone parfüm gibi içinde yabancı kelimelerin geçtiği cümleler duyarsınız. Bu durumda videoyu yada makaleyi bırakıp google'dan anlamına bakarak kaldığı yerden devam eden çoktur muhakkak aramızda.
En baştan bu terimleri ve anlamlarını bilirseniz konu içeriklerini çok daha kolay ve hızlı anlamanız daha mümkün olacaktır. Başlayalım..
Clone parfüm
Adından da anlaşılacağı gibi daha önce yapılmış bir parfümün kopyası niteliğinde olan parfümdür.
Piyasada fenomen olmuş, beğeni gören ve bu sebepten satışı yüksek rakamlarda olan parfümler hedeftir bu alanda.
Kopyalanan parfümün notaları kullanılır ve notalarda koku temasını bozmayacak şekilde küçük ilaveler/değişiklikler yapılarak üretilirler ve hatta piyasada orjinalinden daha performanslı kokular bile mevcuttur.
Koku Piramidi
Parfümlerin notalarının hissedilirlik sırasına verilen isimdir.3 Bölümden oluştuğu varsayılır. Piramidin en üst sivri olan kısmı ufak bir bölümden oluşur ve açılış notalarını temsil eder. Piramidin orta kısmı parfümün koku grubunu belirleyen ve parfümörün vurgulamak istediği orta notaları temsil eder. En alt geniş kısım ise baz yani temel notaları temsil eder. Parfüm yayılımını kaybetmeye yakın ten parfümü (burnunuzu dayadığınız taktirde kokusunu alabildiğiniz süreç) olduğunda veya olmaya yakın ortaya çıkan notaların oluşturduğu kısımdır.
Linear (tek düze) Parfüm
Parfüm dünyasında çok tartışılan hatta hobiye sahip kişileri ikiye ayıran bir husus oldu bu :) Linear parfümler, koku piramidi bulunmayan parfümlerdir. Tek düze parfümler diye de geçer. Notaları tek sıra olarak yazılır. Açılış, orta , alt notaları yoktur. Genel anlamda parfümü ilk sıktığınız zaman ile etkisini kaybedene dek neredeyse aynı kokarlar.
Flanker:
Genelde tasarımcılar tarafından piyasaya sunulan parfümlerde çok duyulur. Daha önce üretilmiş bir parfümün farklı versiyonları için kullanılan terimdir.
Flanker'lar daha çok popüler olmuş parfümlere alternatif üretilirler.
Bu birazda satış politikasıdır, satışı çok olan parfümü referans gösterdikleri için alıcısı tarafından dikkat çeker.
Örneklemek gerekirse ;
Niche:
Sadece parfüm üreten firmaların ürettiği parfümlerin türüne denmektedir. "Niş" şeklinde telaffuz edilir.
Özel içeriklere daha fazla yer verilmektedir. Bu sebepten fiyat skalası yüksektir ve taklit edilmeleri zor olduğu bilinir.
Designer:
Tasarımcı anlamına gelmektedir ve anlaşılacağı üzerine genelde moda sektörüyle uğraşan giyim, mücevherat veya kozmetik ürünleri üretimi yapan firmaların taşore olarak yaptırdığı parfümlerin türüdür.
İndie:
İndie parfüm, üretici firmanın bünyesinde bulunmayan parfümörlere taşore edilerek tasarlanan ancak üretimi firma tarafından sağlanan niche klasmanında parfümlerdir.
Aynı tasarımcı parfümleri gibi üretilen ancak sadece parfüm üreten firmaların parfümlerinin katagorisine verilen isim olarak bilinir.
Artisan:
Ham maddesinden, nakliyesine kadar parfümörü tarafından yapılan çok elit ve zor bulunan maddelerden üretilmiş ve bu yüzden zor bulunan parfüm türledir.
Batch kodu
Batch kodu parfümlere özgü bir uygulama değildir. Sahte parfüm satıcıları tarafından orjinallik sorgusu gibi empoze edilerek alıcı kandırma amaçlı çok yaygın kullanılır.
Batch kodu orjinallik sorgusu için kullanılmaz, amacı bu değildir. Batch kelimesinin Türkçe karşılığı "parti" anlamındadır ve üretim parti , üretim serisinin kodudur.
Bu kod ile ürünün üretim bilgileri sorgulanabilir.
Yani siz herhangi biryerden gördüğünüz batch kodunu ilgili markanın sitesinden sorguladığınızda son kullanım ile ilgili size üretim yılı, varsa o seri ile ilgili hata-defo bilgisi yayımlanır.
Batch kodu sadece kozmetik ürünlerinde değil, moda ile ilgili bir çok sektörde kullanılmaktadır.
Reformüle
Parfümün yeniden formüllendirilmesine denir.
-Peki parfüm neden reformüle edilir?
- Hammaddenin temini zorlaştığında veya yeteri kadar temin edilememesi sonucu sentetik yada yapay notalar alternatifine geçildiği bilinmektedir.
- Notayı oluşturan maddenin insan sağlığına zararlı olabileceği tespit edildiğinde, veya başka bir sebepten kullanımı yasaklandığında yine benzer alternatif çözümler ile parfüm reformüle edilir.
- Satış ve kar amaçlı maaliyet düşürme adına da yapılmaktadır.
- Arge araştırmaları sonucu performans arttırmak için yapılabilinir.
Refill
İngilizce bir terimdir. Anlaşılacağı gibi yeniden doldurma anlamına gelir.
Parfüm firmalarının refill versiyon olarak adlandırılan yeniden doldurulabilir şişeleri satılmaktadır.
Refill olarak satılan kapaklı şişeler ile görselliği daha fazla olan sprayer'lı şişenin yeniden dolumu sağlanır.
Genelde niche parfümlerde görülür.
Flacon
Görselliğe önem verilmiş, genelde hava ile temas edildiğinde bozulabilecek olan sıvıların konulduğu şişe türüdür.
Genelde niche parfümlerde görülür.
Parfümör
Parfümü tasarımcısıdır. "Burun" olarak ta bilinir. Ham maddelerden parfümün notalarını belirleyen ve kokuyu oluşturan kişiye denir.
Koku grupları
Üst nota, orta nota ve alt nota olarak bilinen 3 notanın oluşumundan oluşan parfümlerin sınıflandırıldığı gruplara verilen adlardır.
Örneklendirmek gerekirse:
"Odunsu" ağaç notalarının belirgin olduğu kokular grubuna denir,
"Aquatic" sucul notaların baskın olduğu kokular grubu için kullanılan terimdir.
- Bağlantıyı al
- X
- E-posta
- Diğer Uygulamalar
Yorumlar
Yorum Gönder